The The rural population in basic education
The use of guard collections for the construction of teaching materials.
Keywords:
Collections, documentary sources, teaching materials, basic education, rural populationAbstract
This article seeks to reflect on how it is possible to use documents from guard collections for the construction of teaching materials for basic education. It starts from the analysis that the rural population remains invisible in the classrooms, mainly from the perspective of protagonism in their social struggles and demands. It understands the importance of these social actors in the construction and development of the Brazilian historical process and, thus, the urgency of bringing them to the understanding of the basic education student public.Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Curricular Comum (BNCC). Brasília, 2018. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/> Acesso em: 07/05/2021, às 15h30.
CALDART, Roseli Salete et al (orgs.). Dicionário da Educação do Campo. Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular 2012.
COSTA, Luciana Célia da Silva. Quilombo de Caveira. BH: NUQ/FAFICH: OJB/FAFICH, 2016.
GABRIEL, Carmem Teresa. O “outro” como elemento incontornável na produção do conhecimento histórico. In: PEREIRA, Amilcar Araújo, MONTEIRO, Ana Maria (org.). Ensino de História e culturas afro-brasileiras e indígenas. Rio de Janeiro: Pallas, 2020. pp 287-311.
LINHARES, Maria Yedda; DA SILVA, Francisco Carlos Teixeira. Terra prometida: uma história da questão agrária no Brasil. 1a ed., São Paulo: Expressão Popular, 2021.
MEDEIROS, Leonilde Servolo. História dos movimentos sociais no campo. Rio de Janeiro: FASE, 1989.
MONTEIRO, Ana Maria. Os saberes que ensinam: o saber escolar. In: _________. Professores de História: entre saberes e práticas. RJ: Mauad X, 2007. pp 81-111.
PALMEIRA, Moacir. Modernização, Estado e questão agrária. Estudos Avançados, 3 (7), Dez. 1989.
PERES, Gessiane Ambrosio Mazario. O desafio da mudança: educação quilombola e luta pela terra na comunidade quilombola Caveira do Rio de Janeiro. Tese (doutorado). Universidade Federal do Rio de Janeiro, Faculdade de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, 2020.
QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, Edgardo (org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. Colección Sur Sur, CLACSO, Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina. Set. 2005. pp. 107-130
SAVIANI, Demerval. Escola e Democracia: teorias da educação, curvatura da vara, onze teses sobre educação e política. 32° ed. Campinas: SP, Autores Associados, 1999.
SCHWARTZ, Stuart B. Escravos, roceiros e rebeldes. SP: EDUSC, 2001
STÉDILE, João Pedro (org). ESTEVAM, Douglas (assistente de pesquisa). A Questão Agrária no Brasil: o debate tradicional – 1500-1960. 2a ed. SP: Editora Expressão Popular, 2011

Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Adriana Mastrangelo Ebecken

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons License (CC BY 4.0) which allows the sharing of the work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation of the published work.
- Authors can make independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (for example, include it in an institutional repository or publish it in a book) always showing that the work was published first in Revista IDeAS.