The The rural population in basic education

The use of guard collections for the construction of teaching materials.

Authors

Keywords:

Collections, documentary sources, teaching materials, basic education, rural population

Abstract

This article seeks to reflect on how it is possible to use documents from guard collections for the construction of teaching materials for basic education. It starts from the analysis that the rural population remains invisible in the classrooms, mainly from the perspective of protagonism in their social struggles and demands. It understands the importance of these social actors in the construction and development of the Brazilian historical process and, thus, the urgency of bringing them to the understanding of the basic education student public.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Adriana Mastrangelo Ebecken, Universidade Federal Fluminense

    Bacharel e licenciada em História pela Universidade do Rio de Janeiro (Unirio) e pós-graduada (lato sensu) em Filosofia Moderna e Contemporânea pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Mestre em Ensino de História pelo programa de Mestrado Profissional em Ensino de História (ProfHistória) pela Universidade Federal Fluminense (UFF). 

References

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Curricular Comum (BNCC). Brasília, 2018. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/> Acesso em: 07/05/2021, às 15h30.

CALDART, Roseli Salete et al (orgs.). Dicionário da Educação do Campo. Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular 2012.

COSTA, Luciana Célia da Silva. Quilombo de Caveira. BH: NUQ/FAFICH: OJB/FAFICH, 2016.

GABRIEL, Carmem Teresa. O “outro” como elemento incontornável na produção do conhecimento histórico. In: PEREIRA, Amilcar Araújo, MONTEIRO, Ana Maria (org.). Ensino de História e culturas afro-brasileiras e indígenas. Rio de Janeiro: Pallas, 2020. pp 287-311.

LINHARES, Maria Yedda; DA SILVA, Francisco Carlos Teixeira. Terra prometida: uma história da questão agrária no Brasil. 1a ed., São Paulo: Expressão Popular, 2021.

MEDEIROS, Leonilde Servolo. História dos movimentos sociais no campo. Rio de Janeiro: FASE, 1989.

MONTEIRO, Ana Maria. Os saberes que ensinam: o saber escolar. In: _________. Professores de História: entre saberes e práticas. RJ: Mauad X, 2007. pp 81-111.

PALMEIRA, Moacir. Modernização, Estado e questão agrária. Estudos Avançados, 3 (7), Dez. 1989.

PERES, Gessiane Ambrosio Mazario. O desafio da mudança: educação quilombola e luta pela terra na comunidade quilombola Caveira do Rio de Janeiro. Tese (doutorado). Universidade Federal do Rio de Janeiro, Faculdade de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, 2020.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, Edgardo (org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. Colección Sur Sur, CLACSO, Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina. Set. 2005. pp. 107-130

SAVIANI, Demerval. Escola e Democracia: teorias da educação, curvatura da vara, onze teses sobre educação e política. 32° ed. Campinas: SP, Autores Associados, 1999.

SCHWARTZ, Stuart B. Escravos, roceiros e rebeldes. SP: EDUSC, 2001

STÉDILE, João Pedro (org). ESTEVAM, Douglas (assistente de pesquisa). A Questão Agrária no Brasil: o debate tradicional – 1500-1960. 2a ed. SP: Editora Expressão Popular, 2011

Published

2023-11-24

Similar Articles

1-10 of 189

You may also start an advanced similarity search for this article.