Aproximações entre os estudos da sociologia pragmática e da ambientalização
Keywords:
Society-nature relations, Socio-environmental conflicts, Theoretical review, Environmental valuations, MaterialitiesAbstract
This text articulates the perspective of pragmatic sociology with the notion of environmentalization, in order to understand their interfaces and contribute to research in the socio-environmental field. From a theoretical study, especially of articles and books, we set out to present the two approaches, bringing empirical examples. We see dialogues between environmentalization and pragmatic sociology, deepening the analysis of environmentalization processes by paying attention to materialities, action situations, the forms of valuations that people give to the environment and the affectivities articulated between humans and non-humans. Understanding the meanings of the environmental situated in contexts, discourses, objects, evidence, associations and the reasons for action unfolds the analysis of what and how environmentalization takes place, including how these environmentalizations operate and what futures they indicate in the era of the climate emergency. Finally, we present an analytical framework that systematizes a cycle of the environmentalization process.
Downloads
References
AGUIAR, Maria Célia. Ambientalização curricular no Ensino Fundamental: um estudo no âmbito do Programa Escolas Sustentáveis. Tese (Doutorado) – Educação/UFRJ, Rio de Janeiro, 2021.
ALMARIC, David. Introduction. Le port en révolte: écologies de la contestation dans la région portuaire de Rio de Janeiro. Thèse de doctorat: EHESS, França, 2023.
AUYERO, Javier; SWISTUN, Débora. Expuestos y confundidos: Un relato etnográfico sobre sufrimiento ambiental. Iconos. Revista de Ciencias Sociales, n. 28, Quito, p. 137-152, ene. 2007.
ARAÚJO, Marcelo. Ambientalização e politização do consumo e da vida cotidiana: uma etnografia das práticas de compra de alimentos orgânicos em Nova Friburgo/RJ. Dissertação (Mestrado) – CPDA/UFRRJ, Rio de Janeiro, 2010.
BARTHE, Yannick et al. Sociologia pragmática: guia do usuário. Sociologias, Porto Alegre, ano 18, n. 41, 2016, p. 84-129.
CEFAÏ, Daniel. Diez propuestas para el estudio de las movilizaciones colectivas. De la experiencia al compromiso. Revista de Sociologia, n. 26, p. 137-166, 2011.
CEFAÏ, Daniel. L’Engagement ethnographique. Paris: Éditions EHESS, 2010.
CEFAÏ, Daniel. Qué es una arena pública? Algunas pautas para un acercamiento pragmático. In: CEFAÏ, Daniel; JOSEPH, Isaac. La herencia del pragmatismo. Conflictos de urbanidad y pruebas de civismo. La Tour d’Aigues, Editions de l’Aube, 2002, p. 51-81.
CEFAÏ, Daniel. Públicos, problemas públicos, arenas públicas. Novos Estudos. Centro Brasileiro de Análise de Planejamento (Cebrap). São Paulo, v. 36, p 187-213, mar. 2017.
CEFAÏ, Daniel; TROM, Danny. Los marcos de la acción colectiva. Definiciones y problemas. In: NATALUCCI, Ana (Ed.). Sujetos, movimientos y memorias. Sobre los relatos del pasado y los modos de confrontación contemporâneos. La Plata, Al Margen, 2008.
CEFAÏ, Daniel; VEIGA, Felipe; MOTA, Fábio. Introdução. Arenas Públicas: por uma etnografia da vida associativa. In: CEFAÏ, Daniel; VEIGA, Felipe; MOTA, Fábio; MELLO, Marco A. Arenas públicas: por uma etnografia da vida associativa. Niterói: Editora da Universidade Federal Fluminense, 2011.
CENTEMERI, Laura. Commons and the New Environmentalism of Everyday Life. Alternative Value Practices and Multispecies Commoning in the Permaculture Movement. Rassegna Italiana di Sociologia, v. 64, n. 2, p. 289-313. 2018.
CENTEMERI, Laura. Green Justification and Environmental Movements. In: DIAZ- BONE, Rainer; DE LARQUIER, Guillemette (Eds.). Handbook of Economics and Sociology of Conventions. Springer, Cham, p.1-21, 2022.
CENTEMERI, Laura. Reframing Problems of Incommensurability in Environmental Conflicts Through Pragmatic Sociology. From Value Pluralism to The Plurality of Modes of Engagement with The Environment. Environmental Values, v. 24, n. 3, p. 299-320, 2015.
CHATEAURAYNAUD, Francis. Des expériences ordinaires aux processus critiques non-linéaires. Le pragmatisme sociologique face aux ruptures contemporaines, Revue Pragmata, v. 5, p. 19-92, 2022.
CHATEAURAYNAUD, Francis. Argumenter dans un champ de forces. Essai de balistique sociologique. Paris: Éditions Petra (Pragmatismes), 2011.
CHATEAURAYNAUD, Francis. Le pragmatisme sociologique et la notion d’épreuve: des ressorts de la critique à la criticité des processus. Versão curta da apresentação no Colóquio ‘Quais categorias para as ciências sociais’, Toulouse, set. 2023.
CORRÊA, Diogo Silva; DIAS, Rodrigo de Castro. Crítica e os momentos críticos: de la justification e a guinada pragmática na sociologia francesa. Mana, v. 22, n. 1, p. 67-99, 2016.
LACERDA, Renata. Terra sem lei? Sociedade e política no governo da Amazônia. Tese (Doutorado) – Museu Nacional/UFRJ, Rio de Janeiro, 2023.
LACERDA, Renata. Revoltas do povo da BR-163 contra crises da ambientalização do governo. Anuário Antropológico. Brasília, v. 47, n. 1, p. 19-43. 2022.
LASCOUMES, Pierre. L’éco-pouvoir: environnements et politiques. Paris: La Découverte, 1994.
LEITE LOPES, José Sérgio. Sobre processos de ‘ambientalização’ dos conflitos e sobre dilemas da participação. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, ano 12, n. 25, p. 31-64, 2006.
LEITE LOPES, José Sérgio (Coord.); ANTONAZ, Diana; PRADO, Rosane; SILVIA, Gláucia (Orgs.). A ambientalização dos conflitos sociais: participação e controle público da poluição industrial. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2004.
LEVAIN, Alix et al. Les Gilets jaunes, anti-écologistes? Bilan des recherches en sciences sociales sur les rapports à l’environnement des Gilets jaunes. Fondation de l’Écologie Politique. 2023, p. 46-71.
MEY, Gunter; GÜNTHER, Hartmut (eds.). The life space of the urban child: perspectives on Martha Muchow’s classic study. Transaction Publishers: USA, 2015.
OLIVEIRA, Ildoana; MAZZARINO, Jane; LIMA, Lucia Ceccato de. Ambientalização no Ensino Superior: Análise integrativa de publicações na área da saúde. Rev. Int. Educ. Sup., v. 11, p. 1-23, 2023.
ORILLARD, Clement. Kevin Lynch et l’innovation dans les systèmes de visualisation urbaine. Communication & Langages, v. 180, n. 2, p. 63-77, 2014.
PÁDUA, José Augusto. ‘Aniquilando as naturais produções’: crítica iluminista, crise colonial e as origens do ambientalismo político no Brasil (1786-1810). Dados [on-line], v. 42, n. 3, p. 497-538, 1999.
PÁDUA, José Augusto. As bases teóricas da história ambiental. Estudos Avançados, v. 24, n. 68, p. 81-101, 2010.
QUÉRÉ, Louis. Self-action, interaction et transaction comment ‘écologiser’ les sciences sociales? In: QUÉRÉ, Louis. Au commencement était l’Acte. Pragmatisme et sociologie. La Bibliothèque de Pragmata, 2024, p. 79-124.
RODRIGUES, Elisangela. A educação ambiental crítica na formação de professores de geografia através da ambientalização curricular. Tese (Doutorado) – EAEFE/FURG, Rio Grande do Sul, 2022.
SILVA, Tarcísio. Impactos dos ventos a partir da ambientalização e estrangeirização da terra. Revista Brasileira de História & Ciências Sociais, v. 13, n. 27, p. 249-267, 2021.
TEISSERENC, Maria José da S. A. Politização, ambientalização e desenvolvimento territorial em Reservas Extrativistas. Caderno CRH, Salvador, v. 29, n. 77, p. 229-242, 2016.
THÉVENOT, Laurent. Which road to follow ? The Moral Complexity of an ‘Equipped' Humanity. In: LAW, John; MOL, Annemarie (Eds.), Complexities: Social Studies of Knowledge Practices, Durham and London, Duke University Press, p. 53-87, 2002.
THÉVENOT, Laurent. The Plurality of Cognitive Formats and Engagements. European Journal of Social Theory, v. 10, n. 3, p. 409-423, 2007.

Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Lígia Scarpa Bensadon

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons License (CC BY 4.0) which allows the sharing of the work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation of the published work.
- Authors can make independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (for example, include it in an institutional repository or publish it in a book) always showing that the work was published first in Revista IDeAS.