Balanço social e o indicador de lucro social para empresas cidadãs: o caso Embrapa

Authors

  • Rozana Carvalho Pereira Universidade Federal do Mato Grosso do Sul, Campo Grande, Brasil
  • Mayra Batista Bitencourt Fagundes Universidade Federal do Mato Grosso do Sul, Campo Grande, Brasil
  • Elisabeth de Souza Andrade Universidade Federal do Mato Grosso do Sul, Campo Grande, Brasil
  • Leonardo de Oliveira Dresch Universidade Federal do Mato Grosso do Sul, Campo Grande, Brasil
  • Glenda de Almeida Soprane Universidade Federal do Mato Grosso do Sul, Campo Grande, Brasil

Keywords:

social profit, social reporting, social responsibility, Embrapa

Abstract

The aim of this paper is to analyze the variable profit and social relevance of its inclusion in the publication of the social socially responsible companies. In Brazil not there is the obligatory of publication of the social report, even though this is recognized as a practice of transparency of corporate citizens who have as one of the goals of social responsibility. The calculation of profit social was developed by Embrapa as a methodology to better present the results obtained by the investments in the social area. This study consists of an exploratory and descriptive research, which seeks through secondary data analysis, understand and explain the phenomenon. The results show that Embrapa can ascertain the Social Profit using indicators of their Social, and an accessible methodology that can be used by other companies that disclose their social results. We conclude that the calculation of Net Social is not complex and has great validity as an instrument of transparency in the income statement.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Rozana Carvalho Pereira, Universidade Federal do Mato Grosso do Sul, Campo Grande, Brasil

    Mestranda ADM/UFMS.

  • Mayra Batista Bitencourt Fagundes, Universidade Federal do Mato Grosso do Sul, Campo Grande, Brasil

    Doutora em Economia -Profª. Titular UFMS.

  • Elisabeth de Souza Andrade, Universidade Federal do Mato Grosso do Sul, Campo Grande, Brasil

    Mestranda ADM/UFMS.

  • Leonardo de Oliveira Dresch, Universidade Federal do Mato Grosso do Sul, Campo Grande, Brasil

    Mestrando em Administração - UFMS.

  • Glenda de Almeida Soprane, Universidade Federal do Mato Grosso do Sul, Campo Grande, Brasil

    Mestranda ADM/UFMS.

References

ALMEIDA, Fernando. “Empresa e responsabilidade social”. In: Gazeta Mercantil, São Saulo, p.A-2, jun. 1999.

ASHLEY, Patrícia Almeida. Ética e Responsabilidade Social nos Negócios. São Paulo. Saraiva, 2005.

CONSELHO REGIONAL DE CONTABILIDADE DO ESTADO DO RIO DE JANEIRO – CRC-RJ. Disponível em <http://www.crc.org.br/empresa_cidada/042.pdf> Acesso em: 10 março 2010.

COLLIS, Jill; HUSSEY, Roger. Pesquisa em Administração. São Paulo: Bookman, 2005.

COSTA, Wellington Soares. “Responsabilidade social e ética nos negócios: pilares da empresa cidadã”. In: Revista Fafibe online, n.3,ago. 2007.

DRUCKER, Peter Ferdinand. Introdução à Administração. São Paulo: Thomson Learning, 2006.

DRUCKER, Peter Ferdinand. O melhor de Peter Drucker: a sociedade. São Paulo: Nobel, 2002.

DRUCKER, Peter Ferdinand. O melhor de Peter Drucker: obra completa. São Paulo: Nobel, 2002.

EMPRESA BRASILEIRA DE PESQUISA AGROPECUÁRIA – EMBRAPA. Publicação do Balanço Social da Embrapa em 1998.http://www22.sede.embrapa.br/publicacoes/balsoc1998/balsoc.htm> Acesso em: 2009 – 2010.

GAIOTO, Franciane Rodante. Da responsabilidade social à ética empresarial. Florianópolis: UFSC, p.62, Ensaio, 2001.

GLOBO ECONOMIA. Ibovespa e IGC superam rentabilidade do DI. Disponível em: <http://oglobo.globo.com/economia/mat/2007/09/03/297561290.asp> Acesso em: 06 abril 2010.

INSTITUTO BRASILEIRO DE ANÁLISES SOCIAIS E ECONÔMICAS – IBASE. Disponível em: <http://www.ibase.br/modules.php?name=Conteudo&pid=2414> Acesso em: 2009 - 2010.

INSTITUTO ETHOS DE EMPRESAS E RESPONSABILIDADE SOCIAL. Responsabilidade social das empresas: a contribuição das universidades (vários autores). São Paulo: Petrópolis, 2002 a 2005. Disponível em Acesso em: 06 março2010.

KARKOTLI, Gilson. Responsabilidade Social Empresarial. Rio de Janeiro: Vozes, 2006.

KROETZ, Cesar Eduardo S. “Contabilidade Social”. In: Revista Contabilidade e Informação, n. 01, p. 05-12,abr.1998.

LOPES DE SÁ, Antônio. Teoria da Contabilidade. São Paulo: Atlas, 1998.

OLIVEIRA, José Antônio Puppim. “Uma avaliação dos balanços sociais das 500 maiores”, In: RAE electron, vol.4 no.1, Jan.Jun 2005.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS NO BRASIL – ONU. Disponível em Acesso em: 06 março 2010.

ORGANIZAÇÃO PARA A COOPERAÇÃO E DESENVOLVIMENTO ECONÔMICO – OCDE. Disponível em Acesso em: 06 março 2010.

ROMÃO, Cesar “Empresa socialmente humanizada”. In: Revista virtual de Administração e Negócios, Ano 2, jul. set 2001. Disponível em www.cesarromao.com.br/redator/item24246.html. Acesso em 04 maio 2010.

SANTOS, Ariovaldo dos. Demonstração contábil do valor adicionado – DVA - Um instrumento para medição da geração e distribuição de riqueza das empresas. 1999. Tese de Livre Docência. Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Economia e Contabilidade da Universidade de São Paulo, São Paulo,1999.

SOUZA-SILVA, Jader Cristino de. Gestão empresarial: administrando empresas vencedoras. São Paulo: Saraiva, 2006.

TACHIZAWA, Takeshy. Gestão ambiental e responsabilidade social corporativa: estratégias de negócios focadas na realidade brasileira. São Paulo: Atlas, 2008.

TINOCO, João Eduardo Prudêncio. Balanço social: uma abordagem da transparência e da responsabilidade pública das organizações. São Paulo: Atlas, 2001.

YIN, Robert K. Case Study Research: design and methods. California, US: Sage Ltd, 2009.

Published

2015-03-08

Issue

Section

Original articles

Similar Articles

1-10 of 156

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)