Political Ecology and Alternation Pedagogy

possible dialogues for a new rural extension

Authors

  • Gabriel Almeida Frazão Instituto Federal Fluminense, Campos dos Goytacazes, Brasil
  • Jaqueline de Moraes Thurler Dália Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), Rio de Janeiro, Brasil

Keywords:

political ecology, pedagogy of alternation, rural extension

Abstract

This article has as an objective present the Pedagogy of Alternation as a concrete possibility of education consistent with the concerns of a sustainable development, of conscious management, respectful to the nature and traditional knowledges of country man, consistent with the proposal of Politic Ecology for the construction of a new rural extension. With this purpose, the implantation and the expansion of the Familiar Training Centers by Alternation (CEFFAs, Centro Familiares de Formação por Alternância) in Brazil and in Argentina and their formation proposals, focusing mainly, in what refers to one of its basis, the concept of "development of the midst". This one for being malleable enabled the maintenance and the effectivation of this educational model in the last decades, even beneath contexts of political repression, in Latin America, adapting to the concepts of rural extension in different contexts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Gabriel Almeida Frazão, Instituto Federal Fluminense, Campos dos Goytacazes, Brasil

    Doutorando em Ciências Sociais, CPDA/UFRRJ. Mestre em História Social, UFF. Professor de História do Instituto Federal Fluminense. Ex-monitor do CEFFA CEA Rei Alberto I.

  • Jaqueline de Moraes Thurler Dália, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), Rio de Janeiro, Brasil

    Doutoranda em Língua Portuguesa, UERJ. Mestra em Educação Agrícola, PPGEA/UFRRJ. Monitora do CEFFA CEA Rei Alberto I.

References

AGUIAR, Márcio Mucedula. A construção das hierarquias sociais: classe, raça, gênero e etnicidade. Cadernos de Pesquisa do CDHIS, n. 36/37, ano 20, 2007.

ALMEIDA, Silvio Gomes. Padrões de desenvolvimento e conversão ecológica da agricultura brasileira. In: ALIMONDA, Héctor; PARREIRA, Clélia. (org.) Políticas Públicas Ambientais Latino-Americanas. Brasília: FLASCO-BRASIL, Editorial Abaré, 2005.

ALIMONDA, Héctor. Paisajes del Volcán de Agua (aproximación a la ecologia política latinoamericana). In: ALIMONDA, Héctor; PARREIRA, Clélia. (org.) Políticas Públicas Ambientais Latino-Americanas.Brasília: FLASCO-BRASIL, Editorial Abaré, 2005.

AMADO, Janaina; FERREIRA, Marieta de Moraes. (org.) Usos e abusos da história oral.Rio de Janeiro: Editora FGV, 2006.

BARSKY, Osvaldo; DÁVILA, Mabel; TARELLI, Teresa Busto. Educación e desarrollo rural. La experiencia de los Centros Educativos para la Produccion Total (CEPT).Buenos Aires: Ediciones CICCUS, 2009.

BRAILOVSKY, Antonio; FOLGUELMAN, Dina. Memoria Verde: historia ecológica dela Argentina.Buenos Aires: Editorial Sudamericana, 1997.

CALVI, Miquéias Freitas. Pedagogia da alternância na transamazônica: 10 anos de contribuindo para a formação do jovem do campo. In: Anais da 5ª e 6ª semana de integração das ciências agrárias –SICA/UFPA: 2007.

CASTRO, Guilhermo. Un desarrollo sostenible por lo humano que sea. In: ALIMONDA, Héctor; PARREIRA, Clélia. Políticas Públicas Ambientais Latino-Americanas.Brasília: FLASCO-BRASIL, Editorial Abaré, 2005.

CATALÃO. Vera. Lessa. Desenvolvimentosustentável e educação ambiental no Brasil. In PÁDUA, J. A. (org.) Desenvolvimento, justiça e meio ambiente.Belo Horizonte: Ed. UFMG; São Paulo: Peiropolis, 2009.

CENTRO FAMILIAR DE FORMAÇÃO POR ALTERNÂNCIA COLÉGIO ESTADUAL AGRÍCOLA REI ALBERTO I. Proposta pedagógica. Disponível em: http://cereialberto.blogspot.com.br.

CHARPANTIER, Jean. Estrutura da Escola Família Agrícola. Espírito Santo: MEPES, 1975.

DÁLIA, Jaqueline de Moraes. Thurler. Formação integral na Educação do Campo: o ensino de Língua Portuguesa no Currículo Integrado da Pedagogia da Alternância.Dissertação de Mestrado. Programa de Pós-Graduação em Educação Agrícola. Seropédica, RJ: Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, 2011.

DÁLIA, Jaqueline de Moraes. O Currículo na Pedagogia da Alternância: a teoria e a prática da formação pretendida. Seminário Internacional – As redes educativas e as tecnologias.Anais do VI... Rio de Janeiro: FE/UERJ, 6 a 9 de jun. 2011.

DÁLIA, Jaqueline de Moraes; FRAZÃO, Gabriel Almeida. Agricultura Familiar ou Agronegócio? Reflexões sobre a formação integrada para o trabalho na Pedagogia da Alternância.Congreso Latinoamericano de Sociología Rural.Anais do VIII... Porto de Galinhas: ALASRU, 2010.

ESCOBAR, Arturo. Depois da Natureza Passos para uma Ecologia Política Antiessencialista. In: ALIMONDA, Héctor; PARREIRA, Clélia. Políticas Públicas Ambientais Latino-Americanas.Brasília: FLASCO-BRASIL, Editorial Abaré, 2005.

FONSECA, Maria Teresa Lousa. A extensão rural no Brasil, um projetoeducativo para o capital.São Paulo: Edições Loyola, 1985.

FORNI, D., NEIMAN, G; ROLDÁN, L; SABATINO, J. P. Haciendo escuela. Alternancia, trabajo y desarrollo en el medio rural.Buenos Aires: Ediciones CICCUS, 1998.

FRAZÃO, Gabriel Almeida; DÁLIA, Jaqueline de Moraes Thurler. Políticas públicas e organização social no ensino agrícola: reflexões sobre a construção e o desenvolvimento dos CEFFAS fluminenses. Congreso Latinoamericano de Sociología Rural. Anais do VIII...Porto de Galinhas: ALASRU, 2010.

FRAZÃO, Gabriel Almeida; DÁLIA, Jaqueline de Moraes Thurler. Os CEFFAs fluminenses: trajetórias de reconhecimento e/ou desconhecimento na organização e formação política de comunidades rurais da Região Serrana Fluminense.Seminário Internacional Ruralidades, Trabalho e Meio Ambiente. Anais do I...São Carlos, SP: UFSCAR, 11 e 12 de maio de 2011a.

FRAZÃO, Gabriel Almeida. A Pedagogia da Alternância: princípios de uma proposta formativa em rede. Seminário Internacional – As redes educativas e as tecnologias. Anais do VI...FE/UERJ, 6 a 9 de jun. 2011b.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

GARCÍA-MARIRRODRIGA, Rodrigo; PUIG-CALVÓ, Pedro. Formação em Alternância e desenvolvimento local: o movimento educativo dos CEFFA no mundo. Belo Horizonte, MG: O Lutador, 2010.

GIMONET, Jean-Claude. Praticar e compreender a pedagogia da alternância dos CEFFAs.Petrópolis: Vozes. Paris: AIMFR, 2007.

INSTITUTO SOUZA CRUZ.Revista Marco Social: educação do campo. Rio de Janeiro, vol. 12, nº. 01/2010.

KREUTZ, Ivar José, PINHEIRO, SergioLeite Guimarães; CAZELLA, Ademir Antonio. A construção de novas atribuições para a Assistência Técnica e Extensão Rural: a mediação com reconhecimento da identidade. Santa Maria: UFSM, janeiro/dezembro de 2005. Disponível em: <http://w3.ufsm.br/extensaorural/art2ed12.pdf>.

LEFF, Enrique. Complexidade, racionalidade ambiental e diálogo de saberes. In: Educação e Realidade. Edição 34(3). Set/Dez 2009, p. 20.

MALUF, Renato Sérgio. Atribuindo sentido(s) à noção de desenvolvimento econômico. Revista Estudos, Sociedade e Agricultura. Rio de Janeiro, n. 15. out. 2000, p.53-86.

MENDONÇA, Sonia Regina. A Classe Dominante Agrária: Natureza e comportamento (1964 –1990). São Paulo: Expressão Popular, 2006.

MINISTÉRIO DO DESENVOLVIMENTO AGRÁRIO. Política nacional de assistência técnica e extensão rural. Brasília: MDA, 2004.

NEVES, DELMA PESSANHA. (org.)Desenvolvimento social e mediadores políticos. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2008.

NOSELLA, Paolo. As origens da pedagogia da alternância.Brasília: UNEFAB, 2007.

O’CONNOR, James. Es posible el capitalismo sostenible. IN ALIMONDA, H. (org.) Ecología Política, Sociedad y Utopía.Buenos Aires: CLASCO, 2003.

OLIVEIRA, Pedro Cassiano Farias. Extensão rural e interesses patronais no Brasil: uma análise da Associação Brasileira de Crédito e Assistência Rural AB CAR (1948-1974).Dissertação de Mestrado ao Programa de Pós-Graduação em História, Universidade Federal Fluminense. Niterói, 2013.

PASSADOR, Claudia Souza. A educação rural no Brasil: o caso da escola do campo do Paraná. São Paulo: Annablume, 2006.

PLENCOVICH, María Cristina; CONSTANTINI, Alejandro;BOCCHICCHIO, Ana Maria; La educación agropecuaria Argentina: génesis y estructura. Buenos Aires: Fundación Centro de Integración, Comunicación, Cultura y Sociedad, 2009.

QUEIROZ, João Batista Ferreira. O processo de implantação da Escola Família (EFA) de Goiás.Dissertação apresentada ao curso de Mestrado da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Goiás. Goiânia: Universidade Federal de Goiás, 1997.

SOUZA, João Valdir Alves. Pedagogia da alternância: uma alternativa consistente de educação rural. In: www.anped.org.br/reunioes/31ra/1trabalho/GT14-4500--Int.pdf, 2008.

UNEFAB. Pedagogia da Alternância: alternância e desenvolvimento. I Seminário Internacional da Pedagogia da Alternância. Salvador: UNEFAB, 1999.

UNEFAB. Revista de Formação por Alternância.Belo Horizonte: Ed. Social o Lutador, ano 3, n.6/dez. de 2008.

VAN DER PLOEG, Jan. Douwe. Sistemas de conocimiento, metáfora y campo de interacción: el caso del cultivo de la patata en el altiplano peruano. In: VIOLLA, Andreu. Antropologia del desarollo. Teorias y estudios etnográficos en América Latina. Barcelona: PAIDÓS, 2000.

Published

2016-04-18

Issue

Section

Original articles

Similar Articles

1-10 of 186

You may also start an advanced similarity search for this article.